Loopregels en tips

training2
Loopregels

Tijdens de trainingen wordt er zo veilig mogelijk gelopen, zoveel mogelijk aan de kant van de weg en liefst op voetpad of fietspad. Verkeersregels gelden ook voor hardlopers. Volg altijd de aanwijzingen van de trainers op. Zij zijn verantwoordelijk voor de groep.
Het is de bedoeling dat de gehele trainingsgroep gezamenlijk terugkeert op de uitgangslocatie (‘samen uit, samen thuis’). Meld je daarom bij de trainer af als je ‘afhaakt’ (bijvoorbeeld om direct naar huis te lopen).

Om voldoende overzicht te houden over een groep waarin verschillende tempo’s gelopen worden, maakt de trainer afspraken over ‘vegen’ (het door de voorste lopers terugkeren naar de achterhoede).
Kleding en schoeisel
In principe kan er gelopen worden in sporttenue naar keuze. De trainers kunnen je adviseren over kleding, Tijdens avondtrainingen in het donker dient iedereen zichtbaarheid verhogende extra’s aan te trekken, zoals een reflectie hesje en liefst ook goede verlichting. Goede schoenen zijn een must om prettig te kunnen lopen en blessures te voorkomen. Laat je daarom door personeel van een professionele sportzaak adviseren.

Weersomstandigheden
Bij onweer wordt er niet gelopen.
In de winterperiode kan het voorkomen dat bij gladheid het te risicovol maakt om met een groep te gaan hardlopen. In dat geval vervallen de trainingen. Dit kan soms pas vrij kort voor de training bepaald worden. Kijk daarom in geval van twijfel op de website. Veilig en comfortabel lopen in de winter vraagt voorbereiding, omdat je erg snel afkoelt. Enkele tips:

  • Draag liever meerdere lagen kleding in plaats van één dikke sweater.
  • Draag thermisch ondergoed onder je loopkleding; het voorkomt afkoeling en voert transpiratievocht af.
  • Bedek je hoofd met b.v. een muts of hoofdband en draag handschoenen.
  • Smeer bij ijzige kou of harde koude wind onbedekte lichaamsdelen in met vaseline.

Lopen bij warm weer
Enkele tips voor lopen in de zomer bij warm weer:

  • Kleed je niet te warm.
  • Zorg voor een droog shirt en handdoek ná de training.
  • Zorg dat je voldoende drinkt om je vochtbalans op peil te houden, zeker bij temperaturen boven 25 graden. Stelregel is minimaal een kwart liter water vlak vóór de training/duurloop én een kwart liter water tijdens de training/duurloop van ca. een uur.

Wat is “niet te warm gekleed”?
Stelregel:
Als je loopt ervaar je de buitentemperatuur 10 graden hoger.
Dus als het 18 graden is, kleed je als of het 28 graden is.
Looproutes op internet

Tijdens de duurloop in het weekend wordt een route gelopen, afgestemd op het niveau van de groep.
Op de volgende websites zijn routes te vinden. Bovendien is het mogelijk hier je eigen routes op uit te werken:

www.afstandmeten.nl

www.mapmyrun.com

www.nl.map24.com